vasael.ir

کد خبر: ۱۲۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ - 24 December 2018

معرفی کتاب| احزاب سیاسی و انتخابات

وسائل ـ یکی از کارکردهای اصلی احزاب در جامعه، آموزش و تریبت نیروهایی است که انتظار می رود بتوانند در عرصه اداره امور کشور ظاهر شوند، در واقع احزاب نقش مهمی در تریبت نخبگان سیاسی دارند. احزاب سیاسی کارآمد می توانند در عرصه بسط و تعمیق مردم سالاری و معرفی افراد شایسته و توانمند در نظام مدیریتی نیز نقش بی بدیلی ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار وسائل، کتاب «احزاب سیاسی و انتخابات» که توسط معرفی کتاب| احزاب سیاسی و انتخابات«آنیکا کاوجا» گردآوری شده، با ترجمه ابوذر گوهری مقدم و داود کریمی پور از سوی دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شد.  

 

احزاب سیاسی طریقی در جهت تجمیع نظرات

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: یکی از سازوکارهای حاکم نمودن خردجمعی در جامعه، شکل گیری نهادهای سیاسی نظیر احزاب است.

احزاب سیاسی در جامعه کارکردهای متعددی می توانند داشته باشند که این کار ویژه ها در یک جمله عبارت است از نهادینه کردن مشارکت افراد در فرایندهای سیاسی و نیز مدیریت مبتنی بر عقلانیت نهادهای اجرایی کشور، در واقع احزاب سیاسی از طریق تجمیع نظرات مختلف افراد و گروه ها در چارچوبی مشخص، منافع و آمال اعضای خود را در نظامی مشخص و مطابق برنامه و با قابلیت سنجش و پیش بینی مطرح کرده و از این طریق به دنبال جلب حمایت عامه از این سیاست ها هستند تا به هنگام کسب مناصب سیاسی، این برنامه ها را اعمال و در قبال اعضا و جامعه پاسخگو باشند.

 

کارکرد احزاب سیاسی

احزاب سیاسی کارآمد می توانند در عرصه بسط و تعمیق مردم سالاری و معرفی افراد شایسته و توانمند در نظام مدیریتی نیز نقش بی بدیلی ایفا کنند. یکی از کارکردهای اصلی احزاب در جامعه، آموزش و تریبت نیروهایی است که انتظار می رود بتوانند در عرصه اداره امور کشور ظاهر شوند، در واقع احزاب نقش مهمی در تریبت نخبگان سیاسی دارند.

کارکرد مهم دیگر احزاب، انتقال خواسته ها و مطالبات مردمی به مراکز تصمیم سازی است. از این رو احزاب می توانند محل مناسب برای تجمیع مطالبات توده های مردمی و اقشار گوناگون به شمار آیند.

گفتنی است کتاب حاضر از این جهت که قوانین احزاب و عملکرد نظام حزبی در پنج کشور عمده حوزه آنگلوساکسون را مورد بررسی تطبیقی قرار داده در نوع خود کم نظیر بوده و می تواند مورد استفاده محققان و پژوهشگران حوزه احزاب و جامعه‌شناسی سیاسی قرار گیرد.

کتاب «احزاب سیاسی و انتخابات» 400 صفحه دارد و در قالب 10 فصل تحت این عناوین تدوین شده است: حقوق عمومی، احزاب سیاسی و دموکراسی نمایندگی، چارچوبی برای تحلیل مقایسه ای، احزاب سیاسی و قوانین اساسی، شناسایی تدریجی احزاب سیاسی به لحاظ حقوقی، شرایط لازم برای ثبت احزاب و سازمان داخلی آنها، قاعده مند کردن فرایند انتخاب کاندیداها از سوی احزاب، احزاب سیاسی و برگزاری انتخابات، تأمین هزینه های مبارزات انتخاباتی و احزاب سیاسی از سوی دولت، تأمین هزینه های مالی مبارزات انتخاباتی از سوی منابع خصوصی، قاعده‌مندسازی درآمدها و هزینه های احزاب، احزاب در پارلمان و استقلال قوه مقننه./602/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۶:۰۴
طلوع افتاب
۰۶:۰۳:۵۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۲:۰۲
اذان مغرب
۲۰:۲۰:۴۱